Kinderen kijken anders naar de wereld dan beleidsmakers

Leren is leuk

Als docent kom je dagelijks in aanraking met zowel kinderen als beleidsmakers. De beleidsmakers bedenken iets voor de leerling. Wordt het niet tijd dat we de leerling meer aan het woord gaan laten? Wat mij betreft wel, zeker als je een rood regenjasje draagt!

Ook over de olifant getild worden?

Het beroep van leerkracht krijgt steeds minder waardering. Leerlingen, in ieder geval die van mij, maken het echter één van de meest gewaardeerde banen die er bestaat. Uiteraard zijn mijn leerlingen wel eens omadoof en zien ze het liefst dat je boter bij de koe, kip, muis of olifant doet. En uiteraard is het voor hen bij vlagen moeilijk zichzelf in het gareel te roeren en kun je bepaalde kwesties beter in de kast of zak stoppen, voor mij zal het nog een tijdje duren voor ik het loodje vis en het onderwijs mijn laatste adem bewijs.

Want wat is het onderwijs leuk en het nakijken van een schoolexamen Nederlands voor de klas 3 mavo met regelmaat hilarisch. Dat komt met name doordat ze zelden een kwestie in de mouw stoppen, waardoor elke dag in het onderwijs voor hen en de docent een ontdekkingstocht betekent; een ware uitdaging. Voor deze globetrotters is het van het grootste belang dat er een (bege)leider met adequate kennis voor de klas staat. Want wie gaat hen anders wegwijs maken in de wereld en hen uitleggen dat je niet over een olifant getild wordt of een giraffe in de zak gekocht hebt?

Column geschreven voor Eerst de Klas 14 februari 2013