Coach

In het kort: een oplossingsgerichte coach voor zowel startende als ervaren docenten/ leerkrachten.

‘Wees vooral niet jezelf’, dat was de tip die ik kreeg toen ik net voor de klas ging staan. Een tip die ervoor zorgde dat ik op het randje heb gestaan te stoppen met lesgeven. Ik hield het niet vol: een ander zijn voor de klas. Op het moment dat ik besloot het op mijn eigen manier te gaan doen, toen viel er een ontzettende druk van mij af en realiseerde ik dat lesgeven een prachtig beroep is.

In de eerste jaren komt er veel op je af. Je hebt op de opleiding handvatten meegekregen, maar hoe zorg je ervoor dat je die inzet? En hoe bepaal je welke stijl bij je past? Hoe ga je om met werkdruk? Hoe zeg je een keer ‘nee’?

Als startende docent kom je fris een school binnen en daardoor kan je een inspiratiebron zijn voor een school. Een frisse blik behouden is vaak de uitdaging.

Als ervaringsdeskundige, ook ik stond opeens in mijn eentje voor de klas, weet ik hoe belangrijk het is om met iemand te kunnen sparren over dingen die je bezighouden. En dan bij voorkeur iemand buiten je werkomgeving. Dat is dan ook precies hetgeen waar ik mij op richt met mijn coachingstrajecten. Deze coachingstrajecten zijn voor zowel de startende als de ervaren docent geschikt, aangezien ik coachingstrajecten op maat bied.

Een coachingstraject op maat betekent dat het traject kort of lang kan zijn en aangepast wordt aan jouw behoefte. Denk daarbij bijvoorbeeld aan flexibiliteit in de locatie, het tijdstip en de frequentie van de afspraken. Bij voorkeur ga ik oplossingsgericht te werk, zodat je uit elke sessie direct handige en praktische kennis opdoet en meeneemt naar het klaslokaal, zodat jij elke dag het beste uit jezelf kunt laten zien aan die leerlingen.

Het coachingstraject start altijd met een kennismakingsgesprek. In dit gesprek maken we kennis met elkaar en bepalen we de vraag die jou bezighoudt. Aan de hand van die vraag gaan we op zoek naar oplossingen. In overleg bepalen we elke keer of een volgende afspraak nodig is.

Ben je nieuwsgierig naar wat coaching voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met mij.

In de afgelopen twee jaar heb ik zo'n dertig startende docenten begeleid.  Onder andere voor het traineeship Eerst de Klas en het Vellesan College. Hopelijk komen daar op korte termijn docenten bij vanuit het nieuwe onderwijsinitiatief Schoolery (schoolery.nl)